Hensikt :

Den egentlige hensikten var å beregne hvor stor akselerasjon bilen har og om den har konstant akselerasjon hele tiden.

Utstyr:

  • Bil med trekk-opp-motor
  • Stoppeklokke
  • Meterstokk
  • “Bilbane”

Figur:

BIIILLLLLEEEENNN

Beskrivelse:

Først og fremst hadde vi MEGET HØY SELVTILLITT. Dette forsøket var så riktig utgjort at vi kjørte alle av veien, rett og slett. Vi målte  “bilbanen” til to meter, og delte den opp i fire deler (0,5m). Dette var bare helt genialt. Så tok vi tida bilen brukte på å kjøre fra startstreken til det første puktet på løypa vår. Det vi ikke visste var at vi allerede hadde kjørt ut på jordet , BIG TIME!! En åker i Bagdad, nærmere sagt. For vi forsatte nemlig vår kjøretur gjennom åkeren.  Så målte vi hvor lang tid bilen brukte fra første punkt til andre punkt, samtidig som vi begynte å kjøre bilen fra målstreken. Vi har nå nådd kjøreturen til The Town Of Dummies i Sverige. 

Deretter målte vi hvor lang tid bilen brukte fra andre til tredje punktet på løypa vår. Vi lot fremdeles bilen starte fra startpunktet. Vi satt oss fast i Sverige, ass.  Så målte vi hvor lang tid bilen brukte fra tredje linje og til målstreken. Herlig, ikke sant, Thor Erik og resten av verden ?

Etter å ha gjort alle disse fabelaktige målingene, fant vi ut farten til bilen på de forskjellige stedene på løypa. Det var da det falt inn i mesterforsøket vårt, at NÅ var det gjort noe galt. 

Resultat:

  Strekning(m) Tid(s) Fart (m/s)
  Målt Målt Utregnet
1 delen av løypa 0,5 0,8 0,625 m/s
2 delen av løypa 0,5 0,4 1,25 m/s
3 delen av løypa 0,5 0,3 1,66 m/s
4 delen av løypa 0,5 0,3 1,66 m/s

Som du sikkert ser ble det overhodet ikke noe akselerasjonsregning her. Men vi fant ut allikevel ut noe interessant.

Konklusjon:

Vi fant ut at bilen hadde toppfart når den kom til tredje del av løypa. Når den kom til tredje del, ble farten jevn. Da skjønner man at den begynner å miste farten.

  • Vår konklusjon må bli at dieselen på bilen må ha vært FOR dårlig. Poor Statoil.
  • Andre ting vi fant ut er at poleringsmaskinen har gitt den hull, slik at hullene har mottatt oksygen og svekket farten.
  • Tredje grunn er at vaskedamene på skolen må slutte å vaske gulvene. Det fikk bilen vår til å kjøre skjevt. Gi dem midre lønn !😦
  • Fjerde ting er at bilen ble så fornærmet av å bli kalt lekebil at den ikke gadd å gi alt. Det hadde blitt som å kalle Ole Brumm for skinny type.
  • Femte ting er at plaststoffet på bilen ikke tåler gulvet nede i gangen, så det ble altfor lite friksjon. 
  • Sjette ting er at lyset er ALTFOR gult,  sånn at bilen ble blendet og mistet konsentrasjon.
  • Syvende ting er at ingen har vasket den KULE lekebilen med Blenda Sensitiv, så den fikk kløe.  Men vi må huske, har du eksem, bruk Dexem.
  • Åttende grunn er at det ikke er laget noe Dexem for biler, da velger vi zon. Hvarfor behandla hela kroppen, når du veit kor du har vondt i kroppan ? ..🙂
  • Niende grunn er at bilen ble skremt av lukta fra koken i horisonten. Tenk på de stakkars metallfamile-kjelene som blir brutalt behandlet. Vis empati, kjære leser.
  • Sist men ikke ikke minst, er den tiende grunnen : De selger ikke freia påskeegg  lenger. Tanken på det gir tårer i øynene, slik at det er umulig å se hvor en skal kjøre. Søren steike !

(Ja, disse punktene er bare tull til de som lurer.)